Los cuentos son un recurso de gran potencial educativo, nos acercan y nos dan a conocer el mundo que nos rodea, nos sorprenden, nos cautivan, nos ilusionan, nos fascinan. Nos hacen pensar: no todo es como creemos, nada es imposible. Son capaces de dar una percepción del mundo única y de gran valor.
[+/-] Seguir leyendo en castellano
Por eso hemos creído del todo conveniente dedicar un apartado de nuestro blog a los cuentos y todo aquello que nos pueden aportar. Explicaremos aquellos cuentos que tratan de la diversidad, los que la han tenido en cuenta a la hora de ser escritos, los que más nos han gustado. Intentaremos aportar, también, recursos y materiales, propios o ya existentes, que puedan ser de ayuda en el aula.
Empezamos, pues, con el apartado, y os damos la bienvenida.
Lorenzo es un niño a quien un día se le cayó un cazo en la cabeza. Y desde entonces, ya no es como el resto, ahora tenía que arrastrar con él aquel cazo. Lorenzo tiene muchas cualidades y le gustan muchas cosas, pero a menudo la gente solo se fija en el cazo que arrastra y en que a veces le dificulta las cosas que quiere hacer. Un día, cansado ya de todo, Lorenzo se esconde. Las personas que lo rodean se olvidan de él y van desapareciendo.
Pero, entonces, la autora introduce la figura de una de aquellas personas que creen en los otros, personas, como dice ella, "extraordinarias". Lorenzo tiene la suerte de toparse con una de estas personas. Ella lo ayuda a superar las dificultades, le muestra sus puntos fuertes, lo ayuda a expresar sus miedos, le demuestra que tiene talento, valora lo que sabe hacer bien, etc. La vida de Lorenzo cambia, aquel cazo ya no es el mismo.
No obstante, Lorenzo no ha cambiado.
En este cuento vemos claramente el valor de las personas. Nosotras, como futuras maestras, querríamos escoger el modelo de la persona "extraordinaria" que aparece en este cuento. Y os invitamso a hacer lo mismo. Seguro que muchos habéis tenido la suerte de toparos con personas como esta...
Empezamos, pues, con el apartado, y os damos la bienvenida.
Los cuentos y la diversidad
Son muchos los cuentos que tratan la diversidad. Són molts els contes que tracten la diversitat. Nosotras, de momento, vamos a empezar explicándoos "El cazo de Lorenzo" de Isabelle Carrier.
Lorenzo es un niño a quien un día se le cayó un cazo en la cabeza. Y desde entonces, ya no es como el resto, ahora tenía que arrastrar con él aquel cazo. Lorenzo tiene muchas cualidades y le gustan muchas cosas, pero a menudo la gente solo se fija en el cazo que arrastra y en que a veces le dificulta las cosas que quiere hacer. Un día, cansado ya de todo, Lorenzo se esconde. Las personas que lo rodean se olvidan de él y van desapareciendo.
Pero, entonces, la autora introduce la figura de una de aquellas personas que creen en los otros, personas, como dice ella, "extraordinarias". Lorenzo tiene la suerte de toparse con una de estas personas. Ella lo ayuda a superar las dificultades, le muestra sus puntos fuertes, lo ayuda a expresar sus miedos, le demuestra que tiene talento, valora lo que sabe hacer bien, etc. La vida de Lorenzo cambia, aquel cazo ya no es el mismo.
No obstante, Lorenzo no ha cambiado.
En este cuento vemos claramente el valor de las personas. Nosotras, como futuras maestras, querríamos escoger el modelo de la persona "extraordinaria" que aparece en este cuento. Y os invitamso a hacer lo mismo. Seguro que muchos habéis tenido la suerte de toparos con personas como esta...
Trabajar el cuento en el aula
Vemos claramente que el cuento no va dirigido sólo a niños, el abanico de público al que se dirige es muy amplio. Podemos trasladarlo a las aulas y escuchar qué tienen que decir los niños. ¡Puede ser muy interesante!
Algunas preguntas que podemos tratar con los niños a partir del cuento:
-¿Qué le pasa a Lorenzo?
-¿Qué creéis que significa el cazo que arrastra?
-Todos "arrastramos algún cazo". ¿Podéis decir algún ejemplo?
-¿Cómo creéis que se siente Lorenzo ante las personas que no ven quién es realmente?
-¿Por qué se esconde Lorenzo?
-¿Creéis que es importante lo que hace la persona que un día se acerca a ayudar a Lorenzo? ¿Conocéis personas así? ¿Creéis que todos podríamos ser como ella...?
-Explicad cómo creéis que podríamos ayudar a Lorenzo.
¿Conocíais ya el cuento? ¿Os ha gustado? ¿Qué ideas os aporta? ¿Creéis que podemos trabajarlo con los alumnos? ¿Os animáis a introducir alguna pregunta más? ¿Ya lo habéis trabajado con los niños? ¿Cuáles son vuestras experiencias?
Algunas preguntas que podemos tratar con los niños a partir del cuento:
-¿Qué le pasa a Lorenzo?
-¿Qué creéis que significa el cazo que arrastra?
-Todos "arrastramos algún cazo". ¿Podéis decir algún ejemplo?
-¿Cómo creéis que se siente Lorenzo ante las personas que no ven quién es realmente?
-¿Por qué se esconde Lorenzo?
-¿Creéis que es importante lo que hace la persona que un día se acerca a ayudar a Lorenzo? ¿Conocéis personas así? ¿Creéis que todos podríamos ser como ella...?
-Explicad cómo creéis que podríamos ayudar a Lorenzo.
¿Conocíais ya el cuento? ¿Os ha gustado? ¿Qué ideas os aporta? ¿Creéis que podemos trabajarlo con los alumnos? ¿Os animáis a introducir alguna pregunta más? ¿Ya lo habéis trabajado con los niños? ¿Cuáles son vuestras experiencias?
Els contes són un recurs amb un gran potencial educatiu, ens apropen i ens donen a conèixer el món que ens volta, ens sorprenen, ens captiven, ens il·lusionen, ens fascinen. Ens fan pensar, no tot és com creiem, ni res és impossible. Són capaços de donar-nos una percepció del món única i de gran valor.
[+/-] Seguir llegint en català
Per això, hem cregut del tot convenient dedicar un apartat del nostre bloc als contes i a tot allò que ens poden aportar. Explicarem aquells contes que tracten la diversitat, aquells que l'han tingut en compte a l'hora d'escriure'ls, i els que més ens hagin agradat. Intentarem aportar també recursos i materials, propis o ja existents, que puguin ser d'ajut a l'aula.
Encetem doncs aquest apartat i us donem la benviguda!
Algunes qüestions que podem tractar amb els alumnes a partir del conte:
-Què li passa al Lorenzo?
-Què creieu què pot significar el cassó que arrossega?
-Tots arrosseguem algun "cassó". Podríeu dir algun exemple?
-Com creieu que se sent el Lorenzo davant de les persones que no veuen qui és realment?
-Per què creieu que en Lorenzo s'amaga?
-Creieu què és important allò que fa la persona que un dia s'aproxima a ajudar al Lorenzo? Coneixeu persones com aquesta? Creieu que tots podríem ser com aquesta persona?
-Expliqueu com podríem ajudar al Lorenzo.
Coneixíeu ja el conte? Us ha agradat? Quines idees us ha aportat? Creieu que podem treballar-lo amb els alumnes? Us animeu a introduir noves qüestions? L'heu treballat ja amb infants? Quines són les vostres experiències?
Encetem doncs aquest apartat i us donem la benviguda!
Els contes i la diversitat
Són molts els contes que tracten la diversitat.
Nosaltres, de moment, començarem explicant-vos "El cazo de Lorenzo" de Isabelle Carrier.
Nosaltres, de moment, començarem explicant-vos "El cazo de Lorenzo" de Isabelle Carrier.
El Lorenzo és un nen a qui un dia li va caure un cassó al cap. I des de llavors ja no era ben bé com la resta, ara havia d'arrossegar amb ell aquell cassó. El Lorenzo té moltes qualitats i li agraden moltes coses, però sovint, la gent només es fixa amb el cassó que arrossega, i que a vegades, li dificulta les coses que vol fer. Un dia, cansat ja de tot, en Lorenzo s'amaga. Les persones que l'envolten es van oblidant d'ell i va desapareixent.
Però llavors és quan l'autora introdueix la figura d'aquelles persones que creuen en els altres, persones com diu ella "extraordinàries". En Lorenzo té la sort de topar-se amb una d'aquestes persones. L'ajuda a superar les dificultats, li mostra els seus punt forts, l'ajuda a expressar les seves pors, li demostra que té talent, valora allò que sap fer bé, etc. La vida de Lorenzo canvia, aquell cassó ja no és el mateix.
Això no obstant, el Lorenzo no ha canviat.
Però llavors és quan l'autora introdueix la figura d'aquelles persones que creuen en els altres, persones com diu ella "extraordinàries". En Lorenzo té la sort de topar-se amb una d'aquestes persones. L'ajuda a superar les dificultats, li mostra els seus punt forts, l'ajuda a expressar les seves pors, li demostra que té talent, valora allò que sap fer bé, etc. La vida de Lorenzo canvia, aquell cassó ja no és el mateix.
Això no obstant, el Lorenzo no ha canviat.
Amb aquest conte veiem clarament el valor de les persones. Nosaltres, com a futures mestres, volem agafar el model de la persona "extraordinària" que apareix en aquest conte. I us invitem a tots a agafar-lo també! Segur que molts heu tingut la sort de conèixer persones com aquesta.
El treball del conte a l'aula
Podem veure clarament, que el conte no només va adreçat als infants, el ventall de públic a qui va dirigit és ben ampli. Podem traslladar-lo a les aules i escoltar què ens en diuen els infants. Pot ser ben interessant!
Algunes qüestions que podem tractar amb els alumnes a partir del conte:
-Què li passa al Lorenzo?
-Què creieu què pot significar el cassó que arrossega?
-Tots arrosseguem algun "cassó". Podríeu dir algun exemple?
-Com creieu que se sent el Lorenzo davant de les persones que no veuen qui és realment?
-Per què creieu que en Lorenzo s'amaga?
-Creieu què és important allò que fa la persona que un dia s'aproxima a ajudar al Lorenzo? Coneixeu persones com aquesta? Creieu que tots podríem ser com aquesta persona?
-Expliqueu com podríem ajudar al Lorenzo.
Coneixíeu ja el conte? Us ha agradat? Quines idees us ha aportat? Creieu que podem treballar-lo amb els alumnes? Us animeu a introduir noves qüestions? L'heu treballat ja amb infants? Quines són les vostres experiències?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gracias por dejarnos un comentario. ¡Seguro que tienes mucho que aportarnos! Recordad que tenéis un traductor disponible en la barra lateral.
Gràcies per deixar-nos un comentari. Segur que tens molt per aportar-nos! Recordeu que hi ha un traductor disponible a la barra lateral